tiistai 24. joulukuuta 2013

kp 9

Joulu. Tai oikeastaan se on vain tiistai.

Toissapäivänä olimme saunassa miehen kanssa, ja minulle tuli taas se tunne, että pilaan hänen normaalin tulevaisuuden (siis sen, että lapsista puhuminen sukulaisten kanssa ei saa aikaan pistoa sydämessä, tai että voisi ihan normaalisti käydä sukulaisten luona kylässä ja elää sitä yhteiskunnan luomaa ideaalimallielämää, jossa on pari lasta siinä kylkiäisenä kaiken muun lisäksi). No meillä on se kaikki muu, muttei noita lapsia ja vaikka diagnoosimme onkin selittämätön lapsettomuus, niin minä ehkä ainakin näkyvämmin syyllistän tästä lapsettomuudesta itseäni.

Eilen puolestaan kävimme miehen sukulaisissa kylästelemässä ja siellä vanhempi mieshenkilö oli aivan innoissaan tulevasta ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Sitten se siinä taivasteli itsekseen, kuinka nykyisin nuoret yhä vanhempana ryhtyvät lapsentekopuuhiin. Mies koitti vaivaantuneena myötäillä niin-kommenteilla ja minä olin vain ihan hiljaa.


Sen sijaan, että olisin ollut vittuunut sukulaisvierailuun typerien lapsenlapsikeskustelujen vuoksi (vaikka olin vähän kyllä sitäkin) enemmän minusta tuntui, että olemme tämän lapsettomuuden kanssa yhdessä samassa sopassa. Samassa veneessä. Enkä enää ole ihan yksin ja ulkopuolinen. Nyt olemme ulkopuolisia yhdessä. Ja se tuntuu hyvältä. Kaiken tämän keskellä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti